torsdag 27 augusti 2009

Jakt? Nej, tack.


Om någon undrat om designen på bloggen, så är det min fru som skändat den, i ett anfall av plötslig hjälpsamhet. Jag satt och pillade lite med färgerna efter att bakgrundsbilden fallit bort och hon kom och tog över och jag lät henne hållas, dum som jag är. Nu orkar jag inte bry mig om att piffa upp bloggen, den är ju ganska oviktig för mig.

Jag fick en otrolig jaktabstinens efter att jag flyttat till Roslagen förra sommaren. Landskapet påminde väldigt starkt om mina hemtrakter, marken och stenarna där barn jag lekt. Jag längtade ut i markerna och ut i markerna med bössa. Nu har jag flyttat igen och känslan försvann. Jaktidioten kröp in i sitt ide, la sig till rätta och föll ner i djup, djup sömn. Kanske hänger det inte bara på flytten utan att jag helt enkelt fått jaktlusten knäckt av att vilja jaga men inte ha praktisk möjlighet till det(framförallt tid saknas, men såklart väger kostnaderna i kronor och ören också väldigt tungt).

Jag har många intressen och jakt var länge mitt absolut största intresse, jag var helt klart en jaktidiot och hade svårt att tänka på något annat än jakt faktiskt. Likt en periodare ramlar jag dit lite nu och då och jakt upptar alla mina tankar. Det var när barnen kom som jakten började hamna i skymundan och jag blev "periodare" från att ha varit "helalkis". Jag kommer väl aldrig att bli helt ointresserad av jakt, det finns ett par jakter som jag gärna vill komma iväg på varje år, men jag tror jag lägger ner på det stora taget, istället för att försöka komma igång som förut, som jag längtade efter i Roslagen. Alltså, troligtvis inga inlägg på den här bloggen under hösten. Kanske drar jag till fjälls i februari och kanske försöker jag fånga en bäver på senvåren, återstår att se. Och kanske köper jag en grythund om några år, så att jag får gräva lite... :)

Lycka till med Era jakter och kom ihåg att det skott man inte lossar, behöver man aldrig ångra!